Royal Magnificience. Florentine pietra dura mosaics: Jewellery, Objects of Vertu, Works of Art

This presentation explores the fantastic world of semi-precious stones and their use in pictorial mosaics, a rare and sophisticated art that exploits the natural chromatic qualities of hardstones to create what really is a painting in stone.In the Florentine late Renaissance, lapidaries at the Granducal court of the Medici family were fascinated by the infinite …

Le fermoir en bijouterie, 4’000 ans d’histoires

Couvrant une période de 4000 ans, Anna présentera des solutions de fermoirs mettant en parallèle des fermoirs anciens et contemporains. Une étude spécifique mettra en lumière les recherches ayant abouti à la découverte de l’origine de la boite-cliquet – révélée pour le première fois. Une seconde étude mettra l’accent sur les fermoirs d’Europe du Nord et …

Daniel Brush – An Edifying Journey

In this talk, jewellery historian Vivienne Becker celebrates the extraordinary work of renowned artist, sculptor, poet-goldsmith, Daniel Brush, who died late last year. Charting the course of his career that spanned more than 50 years, she explains the philosophy, thought-provoking ideas and obsessive preoccupations that stimulated his febrile imagination and drove the awe-inspiring techniques that …

Collecting Antique Jewellery

Jewelry historian Vivienne Becker and Helen Molesworth, The Dr Geneviève Davies, Senior Curator of Jewellery, Victoria & Albert Museum, London Together Vivienne Becker and Helen Molesworth discuss the role of the Museum Collection, as both education and inspiration, in our jewellery world today. They will talk about the relevance of jewellery history to contemporary design, …

L’influence de Fabergé sur ses contemporains

Considéré comme le plus talentueux orfèvre du monde à l’aube du XXe siècle, Carl Fabergé, inspire naturellement ses contemporains et notamment les orfèvres et les joailliers français au premier rang desquels on trouve Cartier. Alfred Cartier et ses fils découvrent véritablement Fabergé lors de l’Exposition universelle de 1900. Impressionné par la qualité des objets présentés …